قطعات ماشین (واترپمپ)

شنبه 29 تير 1398
10:30
admin

واترپمپ وسیله ای مهم در پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به گردش درآوردن یا پمپاژ آب و ضد یخ درون موتور میباشد.این قطعه با پمپاژ کردن آب به اطراف سیلندرها و خود موتور، گرمای تولیدشده از آنها را میگیرد.

این آب دوباره به رادیاتور برمیگردد.پره های موجود در این قطعه آب را در درون موتور به گردش در می آورد و جایگاه آن در کنار سیلندرها و تسمه تایم قرار دارد.

واترپمپ را چه زمانی تعویض شود؟

از آنجا که میدانید واتر پمپ هم یک قطعه مصرفی از قطعات خودرو میباشد . اما نوع و جنس و مدل واتر پمپ و زمان تعویض و نوع خرابی و یا حتی تعمیر این قطعه بسته به مدل خودروی شما دارد .

برای مثال خودرو پاید ، خودرو روآ و یا حتی خودرو نیسان، واترپمپ پراید هم مانند تمامی قطعات خودرو به رسیدگی و تعویض نیاز دارد.خرابی این قطعه، به دلیل اهمیت بالایی که دارد میتواند به موتور خودرو آسیب های جدی وارد کند.

یکی از نشانه‌های خرابی واترپمپ پراید نشتی آب یا ضد یخ است که به زیر ماشین نفوذ می‌کند. در صورت نشتی آب یا ضد یخ می‌توان فهمید که این قطعه یا واشرهای آن خراب هستند.

برای مثال مالک خودرو روآ باید بداند که واتر پمپ روآ چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد.وجود لک ضدیخ یا آب در زیر خودرو و یا بالا رفتن آمپر آب میتواند نشانه ای برای تعویض واتر پمپ باشد. با توجه به نکات زیر میتوانید واتر پمپ را به موقع رسیدگی و تعویض نمایید:

1-فرض کنبد شما یک خودروی نیسان دارید .خودرو را در یک پارکینگ تمیز پارک کنید و یا یک تکه مقوای روشن زیر پیشرانه خودرو بگذارید.

2-روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید.اگر آب آن را خیس کرده باشد ممکن است واتر پمپ نیسان یا واشرها نشتی داشته باشد.همچنین لک سبزرنگ میتواند نشانه ای از نشتی ضد یخ باشد. توجه به این نکته ضروری است که در روزهای گرم نشتی آب به میزان کم نگران کننده نیست زیرا این نشتی به دلیل پدیده میعان صورت گرفته که پدیده ای عادی است.به همین دلیل بهتر است ماشین خاموش شب هنگام چک شود.

3-پولی واترپمپ باید چک شود.بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن قرار دارد را پیدا کنید.پولی را به جلو و عقب تکان دهید.اگر شل بود باید آن را تعویض کنید.

4-زمانی که استارات میزنیم، اگر از موتور صدای ساییدگی به گوش میرسد احتمال دارد واتر پمپ خراب شده باشد.

5-اطراف واتر پمپ و واشرها را چک کنید.اگر قطرات آب یا کمی بخار آب دیدید، قطعا نشتی وجود دارد.

6-اگر مایع خنک کننده به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا میرود و چراغ هشداردهنده دمای آب روشن میشود.

7-اگر کولر خودرو به درستی کار نمیکند میتواند دلیلی بر خرابی واتر پمپ باشد.

نکات مهم:

اگر آب رادیاتور کم شده است و خودرو را به تازگی خاموش کرده اید، قبل از این که آبی اضافه کنید اجازه دهید حداقل یک ساعت از خاموش شدن خودرو بگذرد و پیشرانه سرد شود.زیرا اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ به دلیل اختلاف زیاد دمای آب میتواند باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود.

هم چنین ضدیخ را هیچ وقت به طور کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمیکنید، آب خالص نیز میتواند کافی باشد.

منبع : واتر پمپ ، سنا کوه



[ بازدید : 157 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به abta است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]